مقیاس بزن!


عضو نمیشی؟


نام کاربری
رمز عبور

:: رمز عبور یادت نیست!؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری

 

 

دخل و خرج این آدم ها بر طبق حساب و کتاب است. موقع حرف زدن متوجه کلام شان هستند. در ارتباط با دیگران زیاده روی نمی کنند. دوستان خود را گلچین می کنند. نظم و ترتیب بخشی از زندگی آن هاست و اگر یک تلسکوپ بردارید و از صدها متر دورتر این افراد را تحت نظر قرار دهید خواهید دید که حتی موقع راه رفتن و رانندگی نیز نظم و ترتیب آن ها کاملا مشخص است. چه با ذره بین ریز شوی و در مقیاس های کوچکتر زندگی این افراد را مطالعه کنی و چه با تلسکوپ از آن ها دور شوی و در مقیاسی بزرگتر و در یک  دوره ی زمانی گسترده تر ایشان را تحت بررسی قرار دهی، همه جا رد پای آن نظم وترتیب را پیدا خواهی کرد. برای شناخت این آدم ها لازم نیست سال ها با آن ها همنشین و مجاور باشی تا بفهمی چگونه اند. کافی است چند صباحی با آن ها به مسافرت بروی و یا از راه دور آن ها را تحت نظر قرار دهی. در هر مقیاسی که برای تان راحت تر است می توانید بخش اصلی شخصیت این افراد را شناسایی کنید. مقیاس زدن همیشه در شناخت آدم ها معجزه می کند. حتما سوال می کنید این مقیاس زدن در علم موفقیت چه فایده ای دارد؟ و جواب این است که با مقیاس زدن شما می توانید در کمترین زمان ممکن مناسب ترین انسان را برای بهترین جایگاه ها پیدا کنید. این انسان مناسب یک روز می تواند همسر آینده ی شما باشد و روزی دیگر یک همکار تجاری و یا یک کارمند و معاون و یا حتی یک دوست و رفیق خوب!

 

اگر شخصی را که می خواهید به عنوان همسر آینده ی خود انتخاب کنید، در برخورد با پدر و مادر و فامیل خودش احترام و ادب را رعایت نمی کند و در مقابل آن ها گستاخ و سخت گیر است، صد البته در مقیاسی دیگر با شریک زندگی خودش هم رفتار مشابه در پیش می گیرد و نباید در زندگی زناشوی از او انتظار محبت و ادب و وفاداری داشت. ولی برعکس کسی که به چارچوب خانواده و فامیل خود احترام می گذارد و رابطه ی خوبی با خانواده اش دارد، طبیعی است که با همسر و فرزندان و همینطور خانواده ی همسرش هم رفتاری متعادل و پسندیده پیشه می کند. با همین قیاس اگر شخصی در ایام تحصیل برای نمره آوردن به هر کاری غیر از درس خواندن و مطالعه ی عمیق دست می زند و سعی می کند به هر قیمتی شده با بکارگیری تمام روش های تقلب به نمره برسد، بدیهی است که چنین فردی در آینده نمی تواند در شاخه ی  مطالعاتی و درسی خودش به عنوان یک فرد موفق ظاهر شود. شما هم اگر در ایام تحصیل با این شخص همکلاس بودید هرگز بعد از فارغ التحصیلی به عنوان همکار و شریک تجاری سراغ او نمی رفتید.

 

هنر مقیاس زدن در شناخت انسان ها و همکاری و همنشینی با آن ها نعجزه می کند. در فرهنگ کشورهای مختلف نیز به شکل های مختلف کاربرد این هنر اعجاز آور مقیاس زنی، ضرب المثل شده است. مثلا در بسیاری از ضرب المثل های کشورهای مختلف آمده است:

 

با آدم ترسو در مورد پروژه ها و طرح های جدید مشورت نکن.

 

و یا شخص ترسو را به عنون سالار و فرمانده ی جنگ خود انتخاب نکن،چون قبل از نبرد وحشت را در دل سربازان جای خواهد داد و سپاه شما را پیشاپیش شکست می دهد.

 

و یا فردی را که خسیس است و در امور خانوادگی خودش خساست به خرج می دهد، هرگز به عنوان سرپرست امداد و کمک رسانی به دیگران برنگزین، چون تا آخرین لحظه از بذل و بخشش و امداد دریغ می کند.

 

و یا با آدم حسود همنشین نشو چون روزی با حسادتش زندگی تو را هم دچار نابسامانی می کند.

 

و یا آدم خودخواه و جاه طلب را به عنوان مشاور خود انتخاب نکن چون طاقت محبوبیت تو را ندارد و به محض اینکه فرصت نصیبش شود تو را به زیر خواهد افکند.

 

اگر بخواهیم از جنبه ی مثبت موضوع به معجزه ی مقیاس زنی نگاه کنیم می بینیم ضرب المثل های فراوانی در این خصوص وجود دارد از جمله:

 

اگر کار مهمی داری آن را به کسی بسپار که سرش شلوغ است و کار زیادی دارد، چون این شخص خوب می داند چگونه یک کار را مدیریت کند و به انجام برساند.

 

هروقت در زندگی افسرده و غمگین شدی به سراغ بچه ها و جوان های پر شر و شور برو و باان ها همبازی شو، خواهی دید که  شادی آن ها در وجود تو هم جاری خواهد شد.

 

و یا این گفته ی معروف مدیران برتر کنترل کیفیت دنیا که می گویند اگر می خواهید محصول مطمئن و سالمی از کارخانه ی شما بیرون بیاید تک تک بخش های کارخانه و خط تولید را منضبط و سالم کنید، چرا که بچه ی سالم از مادر سالم به دنیا خواهد آمد.

 

به آدم های اطراف خود دقیق شوید. رفتار شاخص و برجسته ی هر فرد را شناسایی کنید. بعد این رفتار را در ضریبی بزرگتر یا کوچکتر ضرب کنید. می توانید از روی رفتار شاخص همین الان هر فردی با یک مقیاس زنی ساده به زوایای پنهان زندگی خصوصی او و همین طور روابط احتمالی با انسان های اطرافش به راحتی دست یابید. امتحان کنید. اصل مقیاس زنی و تعمیم معجزه می کند.

 

سهیلا ثقفی - موفقیت

 

***********************************

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: چند نفر تا حالا خوندن : 247
|
امتیاز نوشته : 11
|
امتیازدهندگان : 4
|
کل امتیاز : 4
نگارنده : مهدی یاسایی
تاریخ : شنبه 2 ارديبهشت 1391
مطالب مرتبط با این پست